Asianajaja, ilveilijä, informaatikko, riidanhaastaja vai sillanrakentaja?
Sosiaalisessa mediassa tykätään ja vihataan, provosoidaan ja provosoidutaan, iloitaan ja surraan, kannustetaan ja kadehditaan. Ylilyöntejä tapahtuu kuten elämässä muutoinkin.
Sosiaalinen media vahvistaa kehitystä, jossa tuotteiden teknisten ominaisuuksien ja hinnan sijaan kilpailua käydään entistä voimakkaammin tuotteiden ja palvelujen herättämillä tunnepohjaisilla mielikuvilla. Kysymys siitä, mitä ja missä sävyssä yrityksestämme, tuotteistamme ja palveluistamme puhutaan Facebookissa, Twitterissä ja lukemattomissa muissa sosiaalisen median palveluissa, askarruttaa yhä useampia yrityksiä. Tämä on luonnollista, sillä asiakaskokemus muodostuu yhä useammin niistä kohtaamisista, mielikuvista ja tunteista, joille asiakkaat altistuvat sosiaalisessa mediassa. Yrityksen kyky kertoa tarinaansa ja luoda merkityksellisiä kokemuksia vaikuttaa vahvasti siihen, millaisia emotionaalisia siteitä asiakkaat yrityksiin muodostavat.
Käyttäjien profilointi on yksi keino saada tolkkua someen liittyvistä mahdollisuuksista ja uhkista. Suoritimme yhden harjoituksen, jonka tulokset on julkaistu IFKAD2017-konferessipaperissa Advocator, Jester, Spokesperson, Provocateur or Boundary spanner? Exploring different communication styles at Twitter.
Konferenssiesitys löytyy täältä.