EASM2018
Euroopan johtava urheilujohtamisen konferenssi (The 26th European Sport Management Conference) järjestettiin 4.-7.9.18 Malmössa. Konferenssissa oli liki 500 osallistuja yli 40 eri maasta.
Löydät konferenssiesitysten abstraktit täältä.
Oheen on koottu sekalaisia poimintoja muutamasta esityksestä.
___
Urheilutapahtumat ovat datatsunameja. Somessa viestitään ahkerasti, mutta ison kuvan luominen viestinnän merkityksestä ei ole helppoa. Yrittää kuitenkin kannattaa sillä mahdollisuudet ovat uhkia suuremmat.
___
Jos haluat sitouttaa urheilufaneja somessa, muista i) huomioida välineen ominaispiirteet, ii) analysoida ”tuote”, jota promoat sekä iii) panostaa sisältöihin.
____
Urheilija on media. Ei ole yhdentekevää, millaista kuvaa urheilijat itsestään rakentavat somessa. Ajan hermolla olevat ja vastuullisuutta odottavat sponsorit haluavat liittää itsensä urheilijoihin, jotka erottautuvat massasta, mutta toimivat kuitenkin yleisesti hyvänä pidettyjen arvojen, normien ja uskomusten mukaisesti.
____
Urheilufanittaminen saa online-yhteisöissä uusia muotoja. Ovatko naiset urheilufanittamisessakin miehiä monisyisempiä?
____
Urheilun seuraaminen on usein multitaskaamista. Joiltakin se onnistuu paremmin kuin toisilta. Urheiluorganisaatioiden näkökulmasta ”toiset näytöt” (second screens) ovat paljolti hyödyntämättä.
___
Fantasiaurheilu on e-urheilun tapaan suurten numeroiden urheilua. Siksi ei olekaan ihme, että lähes kaikilla isoilla liigoilla on omat "digitaaliset kaksosensa". Fantasiaurheilun fanittamista tutkitaan paljolti perinteisestä urheilusta tuttujen teoreettisten linssien kautta.
___
Futisfanit luottavat videotuomarointijärjestelmään (VAR), mutta tyytyväisyyden suhteen tilanne on vähän niin ja näin. Mitä vahvempi fanisuhde, sitä tyytymättömämpi on VARiin.
___
Urheilu tarjoaa monenlaisia polkuja yrittäjyyteen - in, with, for, through sports.
___
Lopputuloksen epävarmuus on urheilun suola. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että toiset nauttivat epävarmuudesta enemmän kuin toiset.
___