Henkilöbrändit puhuttavat
Sosiaalinen media on tehnyt organisaatioista läpinäkyvämpiä ja seuraukset ovat sen mukaisia. Kun asiat sujuvat, omilla kasvoillaan somettavat työntekijät ovat organisaatioille hyviä lähettiläitä. Kun jokin menee pieleen, avoimuuden nimiin vannovat työntekijät muuttuvat organisaation kannalta helposti maineriskiksi.
Katso brändilähettilyyden puolesta ja vastaan esitettyjä näkemyksiä esimerkiksi Somecon järjestämästä aamiaistilaisuudesta.
Voidaanko brändilähettiläät kesyttää?
Hesarin Jussi Pullisen mukaan olennaista on oivaltaa, että johtaminen muuttuu käskemisestä kulttuurin ruokkimiseksi ja lähettiläiden työn mahdollistamiseksi. Valta tulee nähdä symbioosina, ei pyramidina.
Joy & Orderin Laura Mänki peräänkuuluttaa luottamuksen ja yrityskulttuurin merkitystä.
Juha-Pekka Raeste näkee, että kysymys ei ole sen vaikeammasta (tai helpommasta) asiasta kuin, että työntekijöitä kohdellaan kuin ihmisiä.
Itse olen sitä mieltä, että brändilähettiläiksi ei synnytä, vaan sellaisiksi tullaan.