Humpuukia vai hyvä tarina?
Joulu on hyvää aikaa pysähtyä pohtimaan tuotteiden ja palvelujen tarpeellisuutta.
Hesarin Kimmo Oksanen kuvaa (HS 27.12.2016) isänsä kulutuskäyttäytymistä ohjaavaksi periaatteeksi tuotteiden käyttötarkoituksen. Ilman selkeää käyttötarkoitusta olevat tuotteet ovat joutavia ja niihin liittyvät tunteet ja tarinat käsittämättömiä.
Vanhan miehen suhtautuminen tuotteisiin on ymmärrettävää, kun sen suhteuttaa niihin kokemuksiin ja siihen todellisuuteen, jossa vuonna 1924 syntynyt mies on suurimman osan elämäänsä elänyt.
Se, mikä selittää pula-ajan kokeneiden käyttäytymistä, ei kuitenkaan auta ymmärtämään yltäkylläisyydessä elävän kuluttajan valintoja. Tuotteiden ja palvelujen käyttötarkoitus on edelleen tärkeää, mutta pelkästään niiden varaan rakentava yritys ottaa suuren riskin, sillä se unohtaa, että ihminen on olemukselteen Homo narrans, kertova ihminen, ja tarina on hänen alkuperäisin tapansa viestiä (Juhana Torkki Tarinan valta). Järjellä on merkitystä, mutta kate tehdään tunnetasolla.