Onnistu luopumalla ajoissa
Hyväkään idea ei aina käänny asiakkaiden himoitsemiksi tuotteiksi ja palveluiksi. Ideasta–markkinoille-prosessi ei ole lineaarinen, eikä sitä voi nuotittaa etukäteen.
Hyvä suunnitelma auttaa, mutta ei pelasta, kun asiakkaiden odotukset ja vaatimukset muuttuvat tai kilpailijat petraavat juoksuaan. Joskus paradigmamuutokset johtavat siihen, että teknologia vanhenee käsiin. Suunnitelmasta kiinnipitämistä tärkeämpää on kyky hyväksyä väärät ratkaisut, oppia niistä ja muuttaa kurssia.
Helsinkiläinen Rightware tarjoaa hyvän esimerkin siitä, mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Yritys kaavaili myyvänsä työkaluja Android-kännykköiden käyttöliittymien suunnitteluun. Tätä se ei kuitenkaan tee, sillä yritys luo mainetta autojen graafisten mittaristojen osaajana. Yrityksen toimitusjohtajan Jonas Geustin haastattelu Helsingin Sanomissa on paljonpuhuva ja osoittaa, miten joskus on syytä hyväksyä tosiasiat ja justeerata suunnitelmia kehityksen mukana: ”Rightwaren tarina on opettanut ainakin sen, että pitää päättäväisesti uskoa omaan visioon. Olla valmis hakkaamaan päätä seinään aika kauan. Mutta sitten jos sen seinän läpi tai ympäri ei kerta kaikkiaan pääse, pitää myös olla valmis muuttamaan suuntaa. […] Nyt on helppo nähdä, että vetäytyminen oli järkevää. Se on niin raa’asti kilpailtu ala, että siellä ei ole rahaa jaettavaksi. Vaikeus on tietää, missä vaiheessa pitää luovuttaa. Missä vaiheessa järki voittaa jääräpäisyyden”.
Rightwaren suunnitelmat kehittää kännyköiden käyttöliittymien suunnittelua tukevia työkaluja voidaan jälkikäteen nähdä epäonnistumiseksi (ks. epäonnistumisen syistä ja seurauksista esim. täältä). Yritys kuitenkin selvisi ja menestyy, koska se osasi luopua alkuperäisistä suunnitelmistaan ajoissa. Rightwaren ja lukemattomien muiden menestyneiden yritysten taustalta löytyy kyky uudistua, kun tilanteet niin edellyttävät. Ymmärrettävistä syistä onnistuneet tuotekehitysprojektit muistetaan alkuunsa lopetettuja paremmin. Onnistuminen on kuitenkin ratkaisevasti riippuvainen epäonnistumiseen johtavien projektien tunnistamisesta ja rohkeudesta niiden päättämiseen. Euro projektiin, joka ei kanna, on pois toisaalta.