Päin peetä
Kaikki liiketaloudellisen koulutuksen hankkineet merkantista kauppatieteiden tohtoriin tuntevat markkinoinnin 4P-mallin. Sen mukaan tavarat menevät kaupaksi tai jäävät hyllylle sen perusteella, miten yritys onnistuu hinnan asettamisessa (price), myynninedistämisessä (promotion), tuotteen laadussa (product) ja jakelussa (place). Philip Kotlerin 1980-luvulla laatimaa mallia on sittemmin laajennettu neljällä peellä (people, process, physical environment & performance). Tämä koettiin tarpeelliseksi, koska yhä suurempi osa arvonmuodotuksesta syntyi palveluista.
Tiivistykset ovat hyviä, sillä ne on helppo muistaa. Liiketaloustieteellisessä kirjallisuudessa ei ole pulaa erilaisista peukalosäännöistä. Kuten aina, toiset ovat parempia, kuin toiset. Yksi tuoreimmista ja hyvistä sellaisista löytyy kolmen ruotsalaisprofessorin Mats Alvessonin, Martin Blomin ja Stefan Sveningssonin kirjasta Reflexive leadership: Organizing in an Imperfect World (2017). Professorit lanseeraavat johtajuuden 5 P:n mallin. Johtajuuden viisi peetä ovat profeetta, paimen, psykoterapeutti, party-host ja pedagogi. Alla ote Hanna Rajalahden artikkelista Johtaminen tarvitsee vaihtoehtoja (Kanava 4/2018).
Kotlerin ajatuksiin voit tutustua esimerkiksi kahlaamalla läpi tämän yli 1000-sivuisen järkäleen Pinciples of Marketing (sivu latautuu hitaasti).
Joidenkin lähteiden mukaan 4P-mallin juuret ulottuvat jo 1940-luvulle James Cullitonin töihin, erityisesti artikkeliin The Management of Marketing Costs.
Jos olet kiinnostunut metaforien hyödyntämisestä organisaatiotutkimuksesta, kannattaa lukaista Gareth Morganin teos Images of Organization.